Inclusion Tour Eiffel

Mixed media, 37 x 20 x 10 cm

Born in 1928, Nice, France.

Died in 2005, New York, New York.

 

EN

Arman is most recognized for his contribution to the Nouveau Realisme movement, which represented France’s response to American Pop Art in the 1960’s.

After studying archeology and Eastern Art at the Ecole du Louvre, Arman began painting in a lyrical and abstract style. His work soon evolved into free-form sculpture, comprised of found metal objects, which the artist welded together. From 1959 to 1962, Arman developed his most recognizable style, based on two key concepts: "Accumulation" and "Poubelle". Both of these styles were influenced by the Dada concept of found-objects, most famously employed by Marcel Duchamp (Arman’s friend and mentor).

The artist was fascinated by the cycle of purchase and destruction, regulating the modern Western world. He wrote: “As a witness of my society, I have always been very much involved in the cycle of production, consumption, and destruction.” This fascination with the contrast between creation and destruction is one of Arman’s major themes, and is the underlying thread through his series of smashed musical instruments and pottery.

In 1961, Arman moved to downtown New York City, where he spent the rest of his life working in collaboration with other modernist artists, most notably Andy Warhol, Yves Klein, Daniel Spoerri, and William Copley.

 

FR

Arman, de son nom Armand Fernandez, est né en 1928 à Nice.

Arman est plus connu pour sa contribution au mouvement du Nouveau Réalisme, qui représentait la réponse française au Pop Art Américain dans les années 60. Après avoir étudié l'archéologie et l'art oriental à l'Ecole du Louvre, Arman commença à peindre dans un style lyrique et abstrait. Ses œuvres évoluèrent vers la sculpture libre-forme, composée d'objets métalliques trouvés, que l'artiste soudait ensemble. De 1959 à 1962, Arman développa son style le plus reconnaissable, en travaillant avec deux concepts renommés : « L’Accumulation » et « La Poubelle ». Ces deux styles différents ont été influencés par le concept Dada « objets trouvés » employés par Marcel Duchamp (ami et mentor d’Arman). Dans son œuvre, Arman cherche à rapprocher l’art et la vie.

L'artiste était fasciné par le cycle d'achat et de destruction dans le monde occidental moderne, "Comme un témoin de ma société, j’ai toujours été très impliqué dans le cycle de production, de consommation, et de destruction." Cette création contre la destruction est l'un des grands thèmes d'Arman, elle est le fil conducteur de sa série d'instruments de musique brisés. Sa démarche plastique, l’accumulation d’objets rebuts ou usuels qui tente de s’approprier le réel, est une nouvelle approche perceptive de la notion de la réalité.

Son œuvre s’ancre profondément dans la matière, matière sans cesse interrogée, fouillée…qui souhaite amener à une prise de conscience radicale de la production de masse dans la société de consommation. Arman a marqué l’histoire de l’art par le biais de la destruction et de l’accumulation, de la répétition d’objets qui par leur forme et leur position, créent un effet de choc.

 

En 1961, Arman s’installe dans le centre de ville de New York, où il passe le reste de sa vie jusque son décès le 22 Octobre 2005 en travaillant en collaboration avec d'autres artistes modernistes, notamment Andy Warhol, Yves Klein, Daniel Spoerri, et William Copley.

Exhibitions

 SOLO EXHIBITIONS

2022
Exodes, Ville de Saint Raphael (Curator : S. Dibo-Cohen)
Respirer l'art, Musée International de la Parfumerie, Grasse

2019
Fun in the Sun, Ferus Gallery Saint Jean Cap Ferrat

2018
New York Summer group show, Ca d'Oro Gallery, New York

 

2016

Summer end exhibition, Katapult Gallery, Basel

Middle East Art, Basel Art Center, Basel Swiss

2015
Maddox Gallery, London, GB
Boites noires, installation Palissades du Tramway, Nice

 

2014
Vitraria Glass+A Museum, Palazzo Nani Mocenigo, Venice, Italy (Curated by Ewald Stastny)
Mises en Scène, Château-Musée Grimaldi, Ht-de-Cagnes, France
Galerie der Moderne, Monastère de Klosterneuburg, Vienna Austria

 

2013
L’eveil du Moyen-Orient, Galerie Mark hachem, Paris, France
Scope-Basel, Galerie Mark hachem, Bâle, Suisse
Medienikonen, Amadeus contemporary gallery, Vienne, Autriche
Lille Artfair 2013, Castang Galerie, Perpignan, France

 

2012
Photo-Révélations, Galerie 208 Patricia Chicheportiche, Paris, France
Vibrations totemiques, Château Royal de Collioure, France (Catalogue)
PalmaPhoto 2012, Galeria K, Palma de Mallorca, Espagne
Greg’s Gallery Hamburg, Timmendorfer strand, Allemagne
Sommerausstellung, Amadeus Contemporary, Vienne, Autriche
ArternativeLight2, Monaco

 

2011
Zwischen Tür und Angel, Sigmund Freud Museum, Vienna, Autriche
Vanités, Galerie Roger Castang, Perpignan, France
Kunstkammer, Amadeus Contemporary, Vienne, Autriche

 

2010
Foire ArtFair21-Cologne, Galerie Ralph Schriever, Cologne, Allemagne
Lateral Bodies, Spazio Thetis, Arsenal, Venise
Septembre de la Photographie, Galerie Ferrero, Nice
Clairs-Obscurs, Château-Musée Grimaldi, Haut-de-Cagnes
Galerie Arista, Cannes
Transversalités, Espace Odyssea, St-Jean-de-Monts (Catalogue)

 

2009
Alter Ego - Galerie H17, Vienne, Autriche
Galerie Ralph Schriever, Cologne/Düsseldorf, Allemagne
Art Protect, Galerie Yvon Lambert, Paris
Art Kessaris Gallery, Mykonos, Grèce

 

2008
Art Kessaris Gallery, Mykonos, Grèce
Regard sur une collection : Hélène Jourdan-Gassin, Galerie Les Ponchettes, Nice (Catalogue)
Mon oeil 2008, Viry-Châtillon (Catalogue)
Monumentoiles, Inauguration du nouveau tramway, Le Mans

 

2007
L’Art en Capital « Sociétal / existentiel », Grand Palais, Paris (Catalogue), curateur : F. Parent
Ni Verre, ni Sage, Musée de la Photographie-André Villers, Mougins
Freud... Beau comme un symptôme, Centre Int. d’Art Contemporain CIAC, Carros (Catalogue)
Mémoires des enfants cachés, Vidéo Masques, Filgamesh Theatre, Festival d’Avignon. Avignon

 

2006

Arman: No Comment, Georges-Phillipe et Nathalie Vallois, Paris, FRANCE

 

2004

Collection: Cavalleria Eroica, 1987 Erected by Jing An District People Government, Shanghai, TAIWAN

Arman: Superposition, New Art: 38th Int’l Fair for Modern & Contemporary Art, Cologne, GERMANY

 

2003

Arman: Arman, Museum of Contemporary Art of Teheran, Teheran, IRAN

Collection: Obelisk, 1983, (Towering accumulation of bronze cellos): Inducted into the Sydney and Walda Besthoff Sculpture Garden, New Orleans Museum of Art, Louisiana USA

 

2002

Arman: Musique, Kunsthaus Grenchen, Grenchen, SWITZERLAND 

Arman: Œuvre Monumentale, Ville du Lavandou, Le Lavandou, FRANCE 

Arman: Works on Paper, Villa Haiss Museum, Zell, GERMANY
Arman: Fragmentations, Paris, FRANCE

 

 

 

2001

Arman, Fundaciò “la Caixa”, Barcelone, SPAIN
Arman, Zürichsee Auktionen, Erlenbach, SWITZERLAND 

Arman: La Traversée des Objets, Palazzo delle Zitelle, Venise, ITALY 

Arman: Vingt Stations de l’Objet, Chantier Naval Opéra, Antibes 
Arman: Works on Paper, Vila Zanders Bergisch-Gladbach, GERMANY 

Arman: Through and Across Objects, Bocca Raton, Florida, USA

Arman: Vingt Siécles vus par Arman, Exposition au Chantier Naval Opera, Antibes, FRANCE

 

2000

Arman, Museo de Monterrey, Monterrey, MEXICO
Arman, National Museum of History, Taipei, CHINA

Anatomie del Tempo, Reggio Emilia, ITALY

 

1999

Arman, Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv, ISRAEL

Arman, Museu de arte moderna do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, BRAZIL

Arman, Museu de Arte de Sao Paulo Assis Chateaubriand (MASP), Sao Paulo, BRAZIL

Arman. Le Plein (Full-Up), Galerie Iris Clert, Paris, FRANCE

Arman. Les Accumulations, Galerie Iris Clert, Paris, FRANCE

 

1995

Arman:  Transculptures, L'espace Fortant de France , Sète, FRANCE

Arman: Musée Royal de Mariemont, Mariemont-Chapelle, BELGIUM

 

1992

Arman A Retrospective: 1955 - 1991, The Brooklyn Museum, Brooklyn, New York, USA

Arman, Palazzo Grassi, Venice, ITALY

 

1991

Arman A Retrospective: 1955 - 1991, The Museum of Fine Arts, Houston, Texas, USA

 

1988

Arman: Pinceaux Pieges, Musee des Beaux-Arts, Nimes, FRANCE

 

1986

Arman: Retrospective, Wichita State University, Ulrich Museum of Arts, Kansas, USA

 

1985

Arman, Seibu Museum of Art, Tokyo, JAPAN, and tour to Walker Hill Art Center, Seoul, KOREA

Arman Aujourd'hui, Museum of Toulon, FRANCE

 

1984

Arman O L'Oggetto Come Alfabeto:  Retrospecttiva  1955-1984, Museo Civico di Belle Arti, Lugano, SWITZERLAND

Arman: Tools and Instruments, Center for the Fine Arts, Miami, Florida, USA

Arman, Museo d'Arte Moderna de Parma, ITALY

 

1980

Arman: Retrospective, Centre d'Art et de Culture, Flaine, France

 

 

 

International art fairs

PUBLIC COLLECTIONS

Museums of Florence, Florence, ITALY

Tate Gallery, London, UK

Walker Art Center, Minneapolis, MN, USA

Wallraf-Richartz-Museum, Cologne, GERMANY

The Detroit Institute of Arts, Detroit, MI, USA

Fine Arts Museums of San Francisco, San Francisco, CA, USA

Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, Washington, DC, USA

Museum of Modern Art, New York, NY, USA

National Galleries of Scotland, Edinburgh, SCOTLAND

Allen Art Museum at Oberlin College, OH, USA

Harvard University Art Museums, MA, USA

Musée d'Art Moderne et d'Art Contemporain, Nice, FRANCE

Museo di Arte Moderna e Contemporanea, Trento, ITALY

Name:
Subscribe to Our Newsletter
Download App
Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies.
Privacy policy Ok Decline